KLM vliegt 10 minuten op duurzame synthetische kerosine

8 februari 2021

KLM heeft op een vlucht naar Madrid vorige maand 500 liter duurzame synthetische kerosine bijgemengd. De brandstof is door Shell gemaakt, op basis van CO2 en water (voor de waterstof), met gebruik van duurzame energie. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vandaag bekendgemaakt.
Lees meer...

Cell Impact breidt ook uit in China

12 januari 2021

De Zweedse stroomplatenfabrikant Cell Impact heeft in China een country manager aangesteld om zijn activiteiten daar vorm te geven. Dat heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. Forrest Zhang begint in mei met zijn werk, met als standplaats Shanghai.
Lees meer...

Eigen website voor waterstofprojecten Goeree-Overflakkee

18 december 2020

Alle informatie over het H2GO-programma op Goeree-Overflakkee is sinds vandaag te vinden op een nieuwe website, h2goeree-overflakkee.com.
Lees meer...

Veertien woningen tijdelijk verwarmd met waterstof

11 december 2020

In Uithoorn stroomt vanaf vandaag waterstof door het bestaande aardgasnet. Veertien sloopwoningen zijn gereedgemaakt voor tijdelijke verwarming met waterstof. Dat heeft energieconsultant DNV GL bekendgemaakt.
Lees meer...

De luchtballon Nikola loopt leeg

×

Bronnen koersinformatie: marketwatch.com en wisselkoers.nl. De selectie van de aandelen is een onafhankelijk gemaakte keuze van H2nieuws. De redactie heeft geen belangen in deze of andere ondernemingen die actief zijn met waterstof.

7 december 2020

Terwijl over de hele wereld al waterstoftrucks worden gemaakt – niet in de laatste plaats in Groningen – zijn beleggers vooral bezig met ‘het idee’ waterstoftrucks te maken. Lees: Nikola. Afgelopen week verloor de start-up bijna drie miljard dollar aan beurswaarde.

Nikola, in juni naar de beurs gegaan, verkondigt al een paar jaar dat waterstof het Mekka is voor zwaar transport. Met marketingtalent Trevor Milton aan het roer groeide de start-up uit tot boegbeeld van waterstoftoepassingen in de automotive. In juni ging het bedrijf naar de beurs en beleggers legden er tientallen miljarden dollars voor op tafel. Dat de onderneming op dat moment nog geen enkele inkomsten had, mocht niet deren.

Een half jaar later heeft Nikola nog steeds geen inkomsten, maar intussen deert dat de investeerders wel. Zie ook dit artikel over de creativiteit die Milton – intussen weg bij Nikola – aan de dag legde om ‘het idee’ te verkopen.

Onderhandelingen met General Motors over samenwerking bij het bouwen van met waterstof aangedreven voertuigen leken het aandeel wat respijt te geven, maar intussen is duidelijk dat van een mooie deal met die autofabrikant geen sprake meer is. Er is nu een (niet-bindende) intentieverklaring getekend en die is vooral gunstig voor GM: als Nikola trucks gaat bouwen, dan worden die voorzien van GM’s Hydrotec-brandstofcelsysteem. Eerst zou GM ook van plan zijn geweest fors te investeren in de start-up, maar daarover wordt nu gezwegen.

Het was geen goed nieuws voor het aandeel Nikola. In een week tijd ging er nog eens ruim drie miljard dollar af van de beurswaarde. Vrijdag schreef InvestorPlace dat de ruim 7 miljard dollar die overblijft, nog steeds ‘a huge amount’ is, gezien het gebrek aan zowel inkomsten als aan intellectuele eigendommen, patenten en dergelijke. ‘There is no reason why NKLA stock won’t keep falling.’

Disclaimer
De informatie in dit artikel en de bijbehorende tabel is op geen enkele manier bedoeld als een advies om al dan niet te investeren of te beleggen in de genoemde ondernemingen.

De luchtballon Nikola loopt leeg

×

Bronnen koersinformatie: marketwatch.com en wisselkoers.nl. De selectie van de aandelen is een onafhankelijk gemaakte keuze van H2nieuws. De redactie heeft geen belangen in deze of andere ondernemingen die actief zijn met waterstof.

7 december 2020

Terwijl over de hele wereld al waterstoftrucks worden gemaakt – niet in de laatste plaats in Groningen – zijn beleggers vooral bezig met ‘het idee’ waterstoftrucks te maken. Lees: Nikola. Afgelopen week verloor de start-up bijna drie miljard dollar aan beurswaarde.

Nikola, in juni naar de beurs gegaan, verkondigt al een paar jaar dat waterstof het Mekka is voor zwaar transport. Met marketingtalent Trevor Milton aan het roer groeide de start-up uit tot boegbeeld van waterstoftoepassingen in de automotive. In juni ging het bedrijf naar de beurs en beleggers legden er tientallen miljarden dollars voor op tafel. Dat de onderneming op dat moment nog geen enkele inkomsten had, mocht niet deren.

Een half jaar later heeft Nikola nog steeds geen inkomsten, maar intussen deert dat de investeerders wel. Zie ook dit artikel over de creativiteit die Milton – intussen weg bij Nikola – aan de dag legde om ‘het idee’ te verkopen.

Onderhandelingen met General Motors over samenwerking bij het bouwen van met waterstof aangedreven voertuigen leken het aandeel wat respijt te geven, maar intussen is duidelijk dat van een mooie deal met die autofabrikant geen sprake meer is. Er is nu een (niet-bindende) intentieverklaring getekend en die is vooral gunstig voor GM: als Nikola trucks gaat bouwen, dan worden die voorzien van GM’s Hydrotec-brandstofcelsysteem. Eerst zou GM ook van plan zijn geweest fors te investeren in de start-up, maar daarover wordt nu gezwegen.

Het was geen goed nieuws voor het aandeel Nikola. In een week tijd ging er nog eens ruim drie miljard dollar af van de beurswaarde. Vrijdag schreef InvestorPlace dat de ruim 7 miljard dollar die overblijft, nog steeds ‘a huge amount’ is, gezien het gebrek aan zowel inkomsten als aan intellectuele eigendommen, patenten en dergelijke. ‘There is no reason why NKLA stock won’t keep falling.’

Disclaimer
De informatie in dit artikel en de bijbehorende tabel is op geen enkele manier bedoeld als een advies om al dan niet te investeren of te beleggen in de genoemde ondernemingen.


Finance
  28 december 2020   Amerikaanse overheid maakt beleggers blij
  21 december 2020   Jackpot voor AFC Energy
  14 december 2020   Hoe diep zijn de zakken van beleggers in waterstof?
   7 december 2020   De luchtballon Nikola loopt leeg
  30 november 2020   ‘The Company has not generated any revenues’

Meer Finance...


Subsidies

Ministerie: 250 miljoen subsidie voor bouw elektrolysers

12 januari 2021

Er is in totaal 250 miljoen euro subsidie beschikbaar voor een ‘tijdelijk opschalingsinstrument’ ter ondersteuning van de bouw van elektrolysers en de productie van groene waterstof in Nederland. Dat heeft het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bekendgemaakt.
Lees meer...

Drenthe: 1,6 miljoen voor 10 MW elektrolyser van Shell

11 november 2020

Gedeputeerde Staten van Drenthe willen 1.645.000 euro uittrekken voor de realisatie van een waterstoffabriek op het GZI terrein in Emmen. Dat heeft de provincie gisteren bekendgemaakt.
Lees meer...

Meer Subsidies...

© GD Media 2020. Deze site is gemaakt met Textpattern. De foto's zijn vrij van rechten, tenzij anders vermeld.