Cell Impact breidt ook uit in China

12 januari 2021

De Zweedse stroomplatenfabrikant Cell Impact heeft in China een country manager aangesteld om zijn activiteiten daar vorm te geven. Dat heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. Forrest Zhang begint in mei met zijn werk, met als standplaats Shanghai.
Lees meer...

Eigen website voor waterstofprojecten Goeree-Overflakkee

18 december 2020

Alle informatie over het H2GO-programma op Goeree-Overflakkee is sinds vandaag te vinden op een nieuwe website, h2goeree-overflakkee.com.
Lees meer...

Veertien woningen tijdelijk verwarmd met waterstof

11 december 2020

In Uithoorn stroomt vanaf vandaag waterstof door het bestaande aardgasnet. Veertien sloopwoningen zijn gereedgemaakt voor tijdelijke verwarming met waterstof. Dat heeft energieconsultant DNV GL bekendgemaakt.
Lees meer...

Cell Impact begint voor zichzelf in Japan

7 december 2020

Cell Impact, de Zweedse fabrikant van stroomplaten voor brandstofcellen, begint voor zichzelf in Japan. Gesprekken over verdere samenwerking met Nakanishi Metal Works (NKC) zijn op niets uitgelopen.
Lees meer...

ZeroAvia haalt tientallen miljoenen aan nieuwe financiering op

×

De Piper die door ZeroAvia is voorzien van een aandrijving op waterstof. Foto: ZeroAvia.

18 december 2020

Het Britse ZeroAvia heeft bij investeerders en bij de Britse overheid ruim 37 miljoen dollar opgehaald voor de verdere ontwikkeling van elektrische, met waterstof aangedreven vliegtuigen. De onderneming verwacht in 2023 een model met 19 zitplaatsen te kunnen lanceren.

In september voltooide ZeroAvia vanaf het kleine vliegveld Cranfield in Groot-Brittannië een proefvlucht met een zespersoons vliegtuigje, aangedreven door elektriciteit uit brandstofcellen gevoed met waterstof. De Britse overheid is een van de grote sponsoren van het project, HyFlyer genaamd. De kapitaalsuitbreiding die afgelopen woensdag bekendgemaakt werd, bevat ook 12,3 miljoen pond (ongeveer 16,3 miljoen dollar) aan nieuwe subsidie.

Daarnaast is 21,4 miljoen dollar aan ontwikkelingskapitaal opgehaald bij zes verschillende investeringsmaatschappijen. Breakthrough Energy Ventures en het Ecosystem Integrity Fund trokken de kar. Breakthrough bestaat uit een groep investeerders met onder meer Jeff Bezos (Amazon), Bill Gates, Michael Bloomberg en Chris Hohn (The Children’s Investment Fund). Het heeft intussen meer dan 1 miljard dollar belegd in nieuwe technologie rond de energietransitie. Ecosystems Integrity Fund is een venture capital fonds dat al meer dan tien jaar bestaat en wereldwijd investeert in een kleine twintig participaties.

ZeroAvia ontvangt daarnaast financiering van het Amazon Climate Plegde Fund, Shell Ventures, Summa Equity en Horizons Ventures. Die nemen allemaal een aandeel in ZeroAvia, maar over de exacte verdeling en voorwaarden van de financiering zijn geen details bekendgemaakt.

De onderneming liet woensdag wel weten dat – parallel aan de kapitaalinjectie – met British Airways een partnership is overeengekomen om gezamenlijk te onderzoeken hoe door waterstof aangedreven vliegtuigen een leidende rol kunnen spelen in de toekomst van duurzame luchtvaart. Het gaat onder meer om de mogelijkheden de huidige vloot van BA om te bouwen.

Volgens ZeroAvia is daarnaast een tiental luchtvaartmaatschappijen geïnteresseerd om de aandrijvingslijn van de onderneming te gaan gebruiken. Dat gaat dan om het type dat nu wordt ontwikkeld om in 2023 een waterstofvliegtuig met 19 zitplaatsen op de markt te kunnen brengen. Dat vliegtuig zal een bereik hebben van 800 kilometer. Drie jaar later moet een vliegtuig met 80 zitplaatsen gereed zijn, terwijl ZeroAvia ernaar streeft om in 2030 de aandrijving gereed te hebben voor vliegtuigen met meer dan 100 plaatsen en een bereik van meer dan 1600 kilometer.

Zie ook Vliegvergunning voor eerste vierpersoons waterstofvliegtuig

ZeroAvia haalt tientallen miljoenen aan nieuwe financiering op

×

De Piper die door ZeroAvia is voorzien van een aandrijving op waterstof. Foto: ZeroAvia.

18 december 2020

Het Britse ZeroAvia heeft bij investeerders en bij de Britse overheid ruim 37 miljoen dollar opgehaald voor de verdere ontwikkeling van elektrische, met waterstof aangedreven vliegtuigen. De onderneming verwacht in 2023 een model met 19 zitplaatsen te kunnen lanceren.

In september voltooide ZeroAvia vanaf het kleine vliegveld Cranfield in Groot-Brittannië een proefvlucht met een zespersoons vliegtuigje, aangedreven door elektriciteit uit brandstofcellen gevoed met waterstof. De Britse overheid is een van de grote sponsoren van het project, HyFlyer genaamd. De kapitaalsuitbreiding die afgelopen woensdag bekendgemaakt werd, bevat ook 12,3 miljoen pond (ongeveer 16,3 miljoen dollar) aan nieuwe subsidie.

Daarnaast is 21,4 miljoen dollar aan ontwikkelingskapitaal opgehaald bij zes verschillende investeringsmaatschappijen. Breakthrough Energy Ventures en het Ecosystem Integrity Fund trokken de kar. Breakthrough bestaat uit een groep investeerders met onder meer Jeff Bezos (Amazon), Bill Gates, Michael Bloomberg en Chris Hohn (The Children’s Investment Fund). Het heeft intussen meer dan 1 miljard dollar belegd in nieuwe technologie rond de energietransitie. Ecosystems Integrity Fund is een venture capital fonds dat al meer dan tien jaar bestaat en wereldwijd investeert in een kleine twintig participaties.

ZeroAvia ontvangt daarnaast financiering van het Amazon Climate Plegde Fund, Shell Ventures, Summa Equity en Horizons Ventures. Die nemen allemaal een aandeel in ZeroAvia, maar over de exacte verdeling en voorwaarden van de financiering zijn geen details bekendgemaakt.

De onderneming liet woensdag wel weten dat – parallel aan de kapitaalinjectie – met British Airways een partnership is overeengekomen om gezamenlijk te onderzoeken hoe door waterstof aangedreven vliegtuigen een leidende rol kunnen spelen in de toekomst van duurzame luchtvaart. Het gaat onder meer om de mogelijkheden de huidige vloot van BA om te bouwen.

Volgens ZeroAvia is daarnaast een tiental luchtvaartmaatschappijen geïnteresseerd om de aandrijvingslijn van de onderneming te gaan gebruiken. Dat gaat dan om het type dat nu wordt ontwikkeld om in 2023 een waterstofvliegtuig met 19 zitplaatsen op de markt te kunnen brengen. Dat vliegtuig zal een bereik hebben van 800 kilometer. Drie jaar later moet een vliegtuig met 80 zitplaatsen gereed zijn, terwijl ZeroAvia ernaar streeft om in 2030 de aandrijving gereed te hebben voor vliegtuigen met meer dan 100 plaatsen en een bereik van meer dan 1600 kilometer.

Zie ook Vliegvergunning voor eerste vierpersoons waterstofvliegtuig


Finance
  28 december 2020   Amerikaanse overheid maakt beleggers blij
  21 december 2020   Jackpot voor AFC Energy
  14 december 2020   Hoe diep zijn de zakken van beleggers in waterstof?
   7 december 2020   De luchtballon Nikola loopt leeg
  30 november 2020   ‘The Company has not generated any revenues’

Meer Finance...


Subsidies

Ministerie: 250 miljoen subsidie voor bouw elektrolysers

12 januari 2021

Er is in totaal 250 miljoen euro subsidie beschikbaar voor een ‘tijdelijk opschalingsinstrument’ ter ondersteuning van de bouw van elektrolysers en de productie van groene waterstof in Nederland. Dat heeft het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bekendgemaakt.
Lees meer...

Drenthe: 1,6 miljoen voor 10 MW elektrolyser van Shell

11 november 2020

Gedeputeerde Staten van Drenthe willen 1.645.000 euro uittrekken voor de realisatie van een waterstoffabriek op het GZI terrein in Emmen. Dat heeft de provincie gisteren bekendgemaakt.
Lees meer...

Meer Subsidies...

© GD Media 2020. Deze site is gemaakt met Textpattern. De foto's zijn vrij van rechten, tenzij anders vermeld.