KLM vliegt 10 minuten op duurzame synthetische kerosine

8 februari 2021

KLM heeft op een vlucht naar Madrid vorige maand 500 liter duurzame synthetische kerosine bijgemengd. De brandstof is door Shell gemaakt, op basis van CO2 en water (voor de waterstof), met gebruik van duurzame energie. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vandaag bekendgemaakt.
Lees meer...

Cell Impact breidt ook uit in China

12 januari 2021

De Zweedse stroomplatenfabrikant Cell Impact heeft in China een country manager aangesteld om zijn activiteiten daar vorm te geven. Dat heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. Forrest Zhang begint in mei met zijn werk, met als standplaats Shanghai.
Lees meer...

Eigen website voor waterstofprojecten Goeree-Overflakkee

18 december 2020

Alle informatie over het H2GO-programma op Goeree-Overflakkee is sinds vandaag te vinden op een nieuwe website, h2goeree-overflakkee.com.
Lees meer...

Veertien woningen tijdelijk verwarmd met waterstof

11 december 2020

In Uithoorn stroomt vanaf vandaag waterstof door het bestaande aardgasnet. Veertien sloopwoningen zijn gereedgemaakt voor tijdelijke verwarming met waterstof. Dat heeft energieconsultant DNV GL bekendgemaakt.
Lees meer...

Vliegvergunning voor eerste vierpersoons waterstofvliegtuig

×

De Hy4. Foto: Mahepa.

14 december 2020

Na meer dan dertig succesvolle testvluchten in het Sloveense Maribor is op 11 december jl. op Stuttgart Airport de Hy4 gepresenteerd, ‘s werelds eerste vierpersoons waterstofvliegtuig. Het is ontwikkeld door het consortium Mahepa, met steun van het Horizon 2020-programma van de Europese Commissie.

De Hy4 kreeg onlangs een vergunning om vanaf Stuttgart te gaan vliegen. Het betreft inmiddels de zesde generatie van het concept dat in 2016 voor het eerst werd getest. De huidige elektromotor heeft een vermogen van 120 kW, wat een maximumsnelheid van ongeveer 200 kilometer per uur mogelijk maakt. De motor krijgt elektriciteit van brandstofcellen die gevoed worden met waterstof uit twee tanks, maar als de brandstofcellen niet genoeg energie kunnen leveren (met name bij het opstijgen) dan wordt de ingebouwde lithium-ionbatterij bijgeschakeld. De tanks bevatten waterstof onder hoge druk, maar in de toekomst moet dat vloeibare waterstof zijn.

AirTaxi
Het bedrijf H2Fly, dat de Hy4 bouwde en exploiteert, streeft ernaar in 2025 de eerste commerciële toepassing van het concept te lanceren, een AirTaxi voor vier personen met een vermogen van 350 kW en een bereik tot 250 kilometer. In 2027 moeten er vliegtuigen met zes tot negentien zitplaatsen gereed zijn en in 2030 vliegtuigen tot veertig zitplaatsen.

Mahepa, de naam van het project, staat voor Modular Approach to Hybrid-Electric Propulsion Architecture. Het is een samenwerkingsverband van de universiteit van Ulm, het Duitse lucht- en ruimtevaartcentrum (DLR) in Stuttgart, de Sloveense vliegtuigbouwer Pipistrel en de Canadese machinefabrikant Cummins. De regelapparatuur komt van Diehl Aerospace en verder is ook de TU Delft bij het project betrokken, net zoals Politecnica di Milano en de universiteit van Maribor.

Mede-financiers
De presentatie op Stuttgart Airport werd bijgewoond door Andreas Scheuer, de Duitse minister van Transport. Naast de Europese Commissie zijn ook dat ministerie en het Duitse ministerie van Economische Zaken mede-financier van de Hy4.

Het meeste ontwikkelwerk is verricht aan de universiteit van Ulm, in ieder geval de elektromotor en de energiedistributie-eenheid. Het grootste deel van het basis-brandstofcelonderzoek en de interconnectie van de componenten werd uitgevoerd bij DLR. De totale systeemarchitectuur, bestaande uit de waterstoftank, de brandstofcel en de elektrische aandrijving, alsmede de integratie ervan in het vliegtuig, valt onder de verantwoordelijkheid van H2Fly.

Tot nu toe heeft de Hy4 met het nieuwe aandrijfsysteem meer dan dertig starts en vluchten van maximaal twee uur voltooid. Volgens de samenwerkingspartners bestaat de volgende stap uit verdere vluchten onder de nieuw afgegeven vergunning. De tests in Stuttgart – tot mei 2021 – zullen zich vooral richten op de interactie en de koppeling van nieuwe aandrijfcomponenten.

Vliegvergunning voor eerste vierpersoons waterstofvliegtuig

×

De Hy4. Foto: Mahepa.

14 december 2020

Na meer dan dertig succesvolle testvluchten in het Sloveense Maribor is op 11 december jl. op Stuttgart Airport de Hy4 gepresenteerd, ‘s werelds eerste vierpersoons waterstofvliegtuig. Het is ontwikkeld door het consortium Mahepa, met steun van het Horizon 2020-programma van de Europese Commissie.

De Hy4 kreeg onlangs een vergunning om vanaf Stuttgart te gaan vliegen. Het betreft inmiddels de zesde generatie van het concept dat in 2016 voor het eerst werd getest. De huidige elektromotor heeft een vermogen van 120 kW, wat een maximumsnelheid van ongeveer 200 kilometer per uur mogelijk maakt. De motor krijgt elektriciteit van brandstofcellen die gevoed worden met waterstof uit twee tanks, maar als de brandstofcellen niet genoeg energie kunnen leveren (met name bij het opstijgen) dan wordt de ingebouwde lithium-ionbatterij bijgeschakeld. De tanks bevatten waterstof onder hoge druk, maar in de toekomst moet dat vloeibare waterstof zijn.

AirTaxi
Het bedrijf H2Fly, dat de Hy4 bouwde en exploiteert, streeft ernaar in 2025 de eerste commerciële toepassing van het concept te lanceren, een AirTaxi voor vier personen met een vermogen van 350 kW en een bereik tot 250 kilometer. In 2027 moeten er vliegtuigen met zes tot negentien zitplaatsen gereed zijn en in 2030 vliegtuigen tot veertig zitplaatsen.

Mahepa, de naam van het project, staat voor Modular Approach to Hybrid-Electric Propulsion Architecture. Het is een samenwerkingsverband van de universiteit van Ulm, het Duitse lucht- en ruimtevaartcentrum (DLR) in Stuttgart, de Sloveense vliegtuigbouwer Pipistrel en de Canadese machinefabrikant Cummins. De regelapparatuur komt van Diehl Aerospace en verder is ook de TU Delft bij het project betrokken, net zoals Politecnica di Milano en de universiteit van Maribor.

Mede-financiers
De presentatie op Stuttgart Airport werd bijgewoond door Andreas Scheuer, de Duitse minister van Transport. Naast de Europese Commissie zijn ook dat ministerie en het Duitse ministerie van Economische Zaken mede-financier van de Hy4.

Het meeste ontwikkelwerk is verricht aan de universiteit van Ulm, in ieder geval de elektromotor en de energiedistributie-eenheid. Het grootste deel van het basis-brandstofcelonderzoek en de interconnectie van de componenten werd uitgevoerd bij DLR. De totale systeemarchitectuur, bestaande uit de waterstoftank, de brandstofcel en de elektrische aandrijving, alsmede de integratie ervan in het vliegtuig, valt onder de verantwoordelijkheid van H2Fly.

Tot nu toe heeft de Hy4 met het nieuwe aandrijfsysteem meer dan dertig starts en vluchten van maximaal twee uur voltooid. Volgens de samenwerkingspartners bestaat de volgende stap uit verdere vluchten onder de nieuw afgegeven vergunning. De tests in Stuttgart – tot mei 2021 – zullen zich vooral richten op de interactie en de koppeling van nieuwe aandrijfcomponenten.


Finance
  28 december 2020   Amerikaanse overheid maakt beleggers blij
  21 december 2020   Jackpot voor AFC Energy
  14 december 2020   Hoe diep zijn de zakken van beleggers in waterstof?
   7 december 2020   De luchtballon Nikola loopt leeg
  30 november 2020   ‘The Company has not generated any revenues’

Meer Finance...


Subsidies

Ministerie: 250 miljoen subsidie voor bouw elektrolysers

12 januari 2021

Er is in totaal 250 miljoen euro subsidie beschikbaar voor een ‘tijdelijk opschalingsinstrument’ ter ondersteuning van de bouw van elektrolysers en de productie van groene waterstof in Nederland. Dat heeft het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bekendgemaakt.
Lees meer...

Drenthe: 1,6 miljoen voor 10 MW elektrolyser van Shell

11 november 2020

Gedeputeerde Staten van Drenthe willen 1.645.000 euro uittrekken voor de realisatie van een waterstoffabriek op het GZI terrein in Emmen. Dat heeft de provincie gisteren bekendgemaakt.
Lees meer...

Meer Subsidies...

© GD Media 2020. Deze site is gemaakt met Textpattern. De foto's zijn vrij van rechten, tenzij anders vermeld.